SELECTION

کتاب.مقالات.پژوهش.آموزش

SELECTION

کتاب.مقالات.پژوهش.آموزش

حسابداری به رشته های مجزا و تخصصی زیر تقسیم میگردد:

1.     حسابداری مالی (عمومی):

 

در این رشته که در واقع زیر بنای  کلیه رشته های حسابداری است و اکثر موسسات بازرگانی از ان استفاده می نمایند , کلیه فعا لیتهای مالی در دفاتر خاص ثبت و در پایان هر دوره مالی, صورتها یا گزارشهای مالی مورد نیاز تهیه می شود .

 

2.     حسابداری دولتی :

 

چگونگی  ثبت و نگهداری حسابها در موسسات و شرکتهای دولتی,دراین رشته از حسابداری مورد بحث قرار می گیرد .

 

3.     حسابداری صنعتی ( قیمت تمام شده ) :

 

در حسابداری صنعتی, نحوه محاسبه قیمت تمام شده هر واحد محصول در هر یک از مراحل تولید , توضیح داده می شود , از اینرو به حسابداری قیمت تمام نیز معروف است.

 

4.     حسابداری مالیاتی :

 

در این رشته از حسابداری  در مورد چگونگی تعیین میزان مالیات بر درآمد موسسات و افراد با توجه به قوانین و مقررات مالیاتی مصوب, گفتگو می شود .

 

5.     حسابداری بودجه ای :

 

حسابداری بودجه ای , چگونگی تهیه و تنظیم بودجه با توجه به نتایج فعالیتهای مالی و مقایسه بودجه تنظیم شده (پیش بینی عملیات مالی آینده ) با نتایج واقعی عملیات مالی را مورد بررسی قرار می دهد, در این رشته, روشهای مختلف تهیه بودجه , آموزش داده میشود .

 

6.     حسابرسی:

 

حسابرسی عبارتست از بررسی اسناد, مدارک . دفاتر و گزارشات مالی یک موسسه و اظهار نظر نسبت به صحت نسبی آنها , معمولا دو مرحله عملیات حسابرسی در یک موسسه انجام می پذیرد . مرحله اول , حسابرسی داخلی که توسط حسابرسان عضو موسسه انجام می شود ,  در مرحله دوم , حسابرسی توسط حسابداران مستقل حرفه ای که وابسته به موسسه نمی باشند. حسابرسی هنوزهم عمده ترین خدمتی است که حسابداران مستقل ارائه می کنند .اما در حال حاضر ,  کمک به موسسات درحل مسائل مربوط به برنامه ریزی , کنترل و تصمیم گیری که خدمات مشاوره مدیریت نامیده می شود . از دیگر خدماتی است که وقت زیادی صرف آن می گردد و در طی سالها توسعه یافته , بخش عمده ای از فعالیت اکثر موسسات حسابرسی را تشکیل می دهد .

 

7.     حسابداری سیستمها :

 

در این رشته آموزشهای لازم جهت ارائه یک سیستم حسابداری مناسب برای هر موسسه با توجه به نوع فعالیت , کمیت و کیفیت کار و نیز میزان سرمایه آن موسسه داده می شود , سیستم ارائه شده چگونگی گردش کارها را معین می سازد .

 

8.     حسابداری موسسات غیر انتفاعی :

 

در این رشته از حسابداری , ازسیستم و عملیات حسابداری سازمانهای غیر انتفاعی , مانند موسسات خیریه و موسسات آموزشی صحبت می شود . عامل اساسی در این رشته اتخاذ سیستمی است که پیروی دقیق مدیریت از محدودیتهای مقرر از طرف قوانین یا اشخاص و افراد تامین کننده منابع مالی موسسه را تضمین نماید .

 

9.     حسابداری اجتماعی :

 

     یکی از جدیدترین رشته های حسابداری است که جهت اندازه گیری هزینه ها و فایده اجتماعی آنها که قبلا غیر قابل اندازه گیری به حساب می آمد مورد استفاده قرار می گیرد, یک نمونه از موارد استفاده این رشته را میتوان اندازه گیری الگوی ترافیک بخشهای پر جمعیت یک کشور را نام برد که دولت می تواند با استفاده از آن , موثرترین نحوه استفاده از منابع حمل و نقل را جهت تسهیل کار تجارت و تامین محیط مناسب زیست برای ساکنین منطقه ایجاد نماید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد